Panorama Poek 2.jpg

Dne 08.03.2012 je prišlo nad širšim ozemljem Pivške kotline do nove ureditve zračnega prostora. Pred tem datumom sta obstajali dve omejeni območji LJ-R2 in LJ-R3, ki sta segali od tal pa do višine, ki je bila omejena z NOTAM-om (NOTAM = NOtice To Air Man ali po slovensko obvestilo letalcem, kjer se dnevno objavljajo vse spremembe v zračnem prostoru, ki lahko vplivajo na varnost poletov) ter nevarno območje LJ-D1 nad streliščem v Baču.

Grafični prikaz območij ureditve zračnega prostora nad Pivško kotlino: črtkano = pred 08.03.2012, polne črte = nova ureditev.

Omejeni območji sta bili aktivni le med vojaškimi aktivnostmi, ki so posegale v zračni prostor nad streliščema, medtem ko je nevarno območje nad Bačem stalno. Razlika med omejenim in nevarnim območjem je v tem, da je letenje v omejenem območju razen za vojaške letalnike prepovedano, medtem ko letenje v nevarnem območju ni priporočljivo. Zapore so bile in še vedno so, ko imajo pripadniki slovenske vojske na območju strelišč vaje s težkim strelnim orožjem, raketami ali pa se deaktivirajo najdena neeksplodirana eksplozivna sredstva. Po novem nad večjim delom Primorske in Notranjske velja nova ureditev zračnega prostora, s katero sta ukinjeni omejeni območji LJ-R2 in LJ-R3 ter uvedena omejena območja LJ-R4, LJ-R5, LJ-R6A, LJ-R6B, LJ-R6C ter nevarno območje LJ-D2.

V čem je težava? Težava je v tem, da na območju Trebnje, Velike Lašče, Planina, Razdrto, Kozina, poteka tako imenovana VFR zračna pot, po kateri na letališče Portorož prispe večina njihovega prometa. Poleg letališča v Postojni, ki je bilo v zoni LJ-R3 že prej, se v zoni LJ-R6A nahaja tudi letališče v Divači ter vzletišče Marof pri Cerknici, čisto blizu cone pa se nahaja tudi letališče v Ajdovščini. Ob zaporah je VFR zračna pot praktično neuporabna, saj so zaprta skoraj vsa alternativna letališča, ki služijo kot izhod v sili za primer nuje. Dostop do letališča Portorož je ob zaporah možen le tako da let poteka na relativno ozkem pasu med Planino in Logatcem na zahod, ter nato proti jugu. Južno od Planine se nahajajo zaprta območja con, severno od Logatca pa se že prične območje TMA Ljubljana 1, kjer je zračni prostor že kontroliran zaradi letališča Brnik. Polet poteka čez grebene Golakov, ki so znani po močnih vetrovih, in čez teren, na katerem zasilni pristanek ni mogoč. S stališča varnosti je v Portorož vsekakor boljše leteti mimo vzletišča v Cerknici ter letališč Postojna in Divača.

Drug varnostni problem predstavljajo nekateri jadralni padalci, ki se spuščajo s Kovka ali celo Lijaka. Ker si padalo lahko privošči vsakdo, marsikdo pa se nato niti ne vpiše na tečaj letenja z jadralnim padalom, bo ob zaporah zone LJ-R6A, v kateri se nahaja greben Nanosa, na katerem "mrgoli" padalcev, ob termično ugodnih dnevih prihajalo do nenehnih kršitev zračnega prostora in srečanj hitrih lovskih letal z jadralnimi padalci. Nevarno območje LJ-D2 naj bi bilo, kot je napisano na strani Slovenija kontrol-a, namenjeno "zagotavljanju varnosti pri preletu oboroženih vojažkih letal med letališčem Cerklje ob Krki in conami na območju Pivke".

Zakaj to območje do sedaj ni bilo potrebno? Se Slovenski vojski obeta kaj hitrejšega od Pilatusov PC-9? Najbrž ne. Bolj ugodno je letališče Cerklje posodobiti ter ga skupaj z vadbiščem na Počku in Baču dati v najem zvezi NATO. Italjani že zapirajo vadbišča v okolici Aviana. Ali lahko to pomeni, da se bodo letala od tam kmalu preselila v Cerklje? Naj si mnenje o tem ustvari vsak sam, dejstvo pa je, da do še odprtih vadbišč v Italiji z modernim vojaškim letalom sploh ni daleč.

 

Resnična cena letališča Cerklje

Mladina, 12.04.2013, Borut Mekina

Iz vsebine: "Ko namreč Natova letala, tako kot lani junija, vzletajo iz Cerkelj in letijo do vadbišča Poček, mora država zapreti zračni prostor. S tem pa »odseka« tudi letališče Portorož. Pred dvema letoma so na portoroškem letališču junija v Slovenijo pripeljali 3000 potnikov in opravili skoraj 1400 letalskih operacij. Junija lani pa je bilo letališče tako rekoč ves mesec zaprto zaradi vojaške vaje nad Počkom, imenovane »Adriatic Strike 2012«, na kateri so urili 25 tujih in okrog 170 slovenskih vojakov. Poleg tega je minulo leto vlada brez sodelovanja javnosti razširila in uvedla nova območja zapiranja zračnega prostora, ta so zdaj nad celotnim območjem občine Divača, nad večjim delom občine Vipava in delom občine Hrpelje-Kozina. Država negospodarno vlaga ogromna sredstva v vojaško letališče, edinemu obetavnemu slovenskemu letališču pa namerava sedaj še celo omejiti odpiralni čas, opozarja Krajnc. Ko bodo naložbe v Cerklje čez nekaj let končane, bodo tudi poleti Natovih vojaških letal veliko pogostejši."

Povezava na članek --> Resnična cena letališča Cerklje

Vlaganju v letališče Cerklje ni videti konca. Čeprav lahko vojaška letala uporabljajo tudi letališče Brnik. Letališče Zagreb. Ali Zadar.

 

 

 

 

 

 

 

 Foto: Mladina